A meditative audiovisual experience
HRANA är en gratis äventyrsupplevelse skapad av Buldozer. Detta experimentella utforskningspel är en unik, fängslande upplevelse som låter dig kontrollera en resenär som rör sig genom en handmålad landskap som innehåller en meditativ stämning ovanpå sin historierika bakgrund. Genom att interagera med olika tillgängliga objekt, låser du upp fler av scenarierna och mer av historien.
Olikt de flesta utforskningspel som Proteus eller Braid, har HRANA minimal dialog och karaktärer. Det är mer av en introspektiv resa som undersöker huvudkaraktären och miljön runt honom trots dess effektiva användning av röstskådespelararbete.
Ditt flerskiktskonstspel
De flesta spel fokuserar på ett mål och konflikter som förhindrar dig från att uppnå dem. Det finns inga sådana saker med HRANA, vilket lämnar dig ensam med dina tankar. Dessutom är det unikt genom utvecklarens handritade konstverk inspirerade av den verkliga världens region Sudetenland, i områden som nu är en del av Tjeckien. Målningen innehåller ruiner, övergivna byggnader återtagna av naturen, och något som liknar ett fält av jättenaglar.
Spelet är enkelt, med en peka-och-klicka-mekanik för att guida turisten runt området. Det finns inga fiender eller faror att vara på sin vakt för. Användningen av ljusa, ofta pastelliknande färger, skapar en avslappnande känsla genom hela spelet. Det finns interaktiva punkter att undersöka, men det inkluderar ingenting som liknar föremål eller mål. Dessutom finns det konstiga och surrealistiska element i spelet men de utgör ingen fara.
Spelet har också en kort speltid; du kan avsluta spelet på lite mindre än 15 minuter. Det finns inga hemligheter eller alternativa slut, och det enda det har är vagt och överlåtet till spelarens fantasi. I grund och botten låter spelet dig bara navigera en gigantisk konstverk, med känslorna och tolkningarna helt överlämnade till spelarens händer.
{\"translation\": \"
Inte ett spel i bokstavlig mening
Helt enkelt, HRANA är inte ett spel i bokstavlig mening, men på ett förvånansvärt bra sätt. Den har inga tydliga mål, dess historia förlitar sig på att spelaren gör extra arbete utanför spelet, och spelas helt enkelt genom att peka och klicka. Det är mer av en meditativ audiovisuell upplevelse, vars innehåll är baserat på komplexa idéer. Det här verket är värt att spela trots dess korta speltid.
\"}